Sunday 28 August 2016

Seminggu hilang 4 KG

Teks: Noorhayati Abdul Rahim

Melihatkan sahabat-sahabat berjaya menurunkan berat badan dengan sihat, saya pun tetiba rasa ingin mencuba. Lebih-lebih lagi bila saya menimbang berat saya sudah pun mencecah 65 kg. Ini berat tertinggi yang saya pernah cecah setakat ini. Tidak termasuk waktu mengandung yang berat paling maksima 69kg.

Mulanya susah juga pada hari pertama. Ini sahaja yang saya makan. Sejujurnya saya memang bukan jenis yang makan ulam. Inilah hari pertama ulam raja dan pegaga masuk ke mulut. Memang gigih betul nak sihat dan kurus.


Saya ikut jadual yang diberi oleh team Shaklee. Saya memang jenis tidak menahan makan. Saya akan makan apa sahaja yang saya mahu. Lebih-lebih lagi saya masih menyusukan anak yang berumur 2 tahun sebulan.

Hari pertama makanannya ialah 'raw vegetables'. Menggigil jugalah badan sehingga ke petang. Sudahnya saya makan juga buah-buahan dan minum ESP. Malamnya saya makan pisang sehingga kenyang. Juga diselangi beberapa biji kurma.

Kepayahan memakan sayuran dan buah di hari pertama terubat apabila pada hari ketiga saya menimbang berat saya hampir mencecah 3 kg. 3 hari sahaja telah turun hampir 2 kg. Menjadikan misi detox ini sesuatu yang menyeronokkan.




Hari-hari seterusnya hanya memakan sup sayur bersama ayam dan separuh tapak tangan nasi. Setiap kali makan lebihkan sayuran dan selang masa antara waktu makan, buah-buahan menjadi santapan. Air manis dan makanan manis memang hampir tiada. Paling gigihnya air batu saya tinggal terus serta tiada guna minyak langsung ketika memasak.

Saya juga mengamalkan beberapa produk Shaklee bagi melancarkanlan lagi misi detox saya ini. Ini antara produk yang diamalkan dan fungsinya.



Misi ini menjadi semakin seronok apabila setiap hari ada penurunan berat. Cuma pada hari kelima ada sedikit 'cheat' kerana menghadiri 2 kenduri di rumah rakan. Alhamdulillah di bawah ini keputusan detox saya selepas 7 hari. Sebab saya ibu menyusu memang tidak tinggal protein dan karbohidrat. Kalau bagi individu yang tidak menyusukan anak jadualnya lain sedikit.



In shaa Allah akan datang saya akan amalkan lagi cara pemakanan semasa detox ini. Rupanya tidaklah susah untuk kurus dengan sihat. Lebih baik jika ditambah dengan senaman ringan. Sekiranya berminat mencuba misi detox ini boleh hubungi saya. Saya akan bimbing anda sebaiknya.

Emel : noorhayatiarahim@gmail.com
Facebook : Yatty Abdul Rahim
Instagram : shaklee_by_noorhayatiabdrahim

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...