Wednesday 17 August 2016

Akikah

Kredit: Noorhayati Abdul Rahim

Kebetulan kita akan menyambut perayaan Aidil Adha tidak lama lagi, saya ingin berkongsi pengalaman saya buat majlis akikah untuk anak ketiga saya di kampung dua tahun dahulu.
 
Raya korban/ Aidil Adha kami buat Majlis Cukur Jambul anak yang kecil sekali Muhammad Adam Afif di rumah ibu bapa saya di Kuantan.



Sebenarnya saya merancang untuk membuat majlis kecil-kecilan sahaja. Jemput anak beranak dalam 80 orang. Termasuk kumpulan Maulud yang akan berzanji dan buat tahlil sekaligus. Tapi sebab ini pertama kali rumah abah saya buat kenduri, sebelum ini kami tinggal di Kuala Rompin, baru nak masuk 2 tahun balik Kuantan jadi abah minta buat untuk 100 orang. Sebab saudara mara kami termasuk jiran terdekat boleh tahan ramai. Mak abah saya pula adik beradik memang 8 orang dan kebanyakkan tinggal di Kuantan.


Ini gambar, konon mahu buat buaian hias comel-comel, tapi tidak kreatif. Biasa kakak ipar yang sulung buatkan, kali ini dia balik kampung,jadi berimaginasi sendiri sahajala.


Sepanjang jambulnya dicukur, asyik gelak sahaja si kecik ini. Masa abang-abang dia sebelum ini mereka tidur sahaja.


Sepanjang kenduri ini berlangsung, ramai saudara mara tegur anak saya badan sudah keras, badan tegap, leher pun tidak lembik. Ha saya jawabla ini anak Shaklee, hari-hari mama dia makan ESP & Ostematrix mana tidak keras, tetapi dengan izin Allah juga. Yang penting' fully breastfeeed' lagi, in shaa Allah.

Bahagian paling seronok anak-anakla kan. Dapat menghabiskan masa dengan sepupu mereka, kawan berborak, kawan bergaduh, inilah.


Berbalik pada tetamu 100 orang tadi, nasib baikla dengar cakap abah, ada keberkatan. Sekali memang tetamu datang lebih daripada 100 orang. Siap mak saya goreng ayam lain tambah. Saya ambil catering sahaja untuk kenduri ini, sebab xnak susahkan mak masak-masak. Lagipun adik beradik saya ada yang tidak dapat pulang, maka tidak cukup 'kakitangan' nak wat kerja. Lauknya masak merah jadi mak saya topup ayam goreng jela dalam masak merah tu..terbaaaaikla my mom..hihihi

Syukur majlis berjalan lancar, dalam pukul 5.30 petang lepas berkemas kami pulang ke Melaka. Jangan tidak tau walaupun duduk di kampung saya tidak ponteng sesi mengepam, jadi tugas 'packing' stok dengan selamat diserah pada encik suami.



Stok EBM ni campur dengan stok 2 bulan lepas masa saya balik bercuti. Peti Ais 2 pintu mak saya boleh tahan 3 bulan. Jadi saya akan gunakan stok ni dululah kat umah pengasuh, in shaa Allah. Nak tau cara penyimpanan sepanjang perjalanan 7 jam (Kuantan-Kuala Pilah-Melaka) termasuk makan dan solat boleh klik sini.

Terima kasih ya Allah Kau permudahkan majlis ini.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...