Saturday 6 August 2016

Kalsium


Apakah Penyakit Kekurangan Kalsium ? 
==============================
Kalsium merupakan mineral penting dalam badan kita bagi menstabilkan tekanan darah dan membina tulang dan gigi yang kuat. Setiap orang harus mengambil jumlah yang disyorkan kalsium setiap hari melalui makanan yang mereka makan atau, jika perlu, dengan mengambil suplimen kalsium.
"Food and Nurition Board (FNB) yang mengeluarkan Recommended Dietary Allowance (RDA) bagi jumlah kalsium yang diperlukan untuk kesihatan tulang dan mengekalkan kadar yang mencukupi untuk mereka yang sihat. Ia disenaraikan dalam Jadual 1"
  
Table 1: Recommended Dietary Allowances (RDAs) for Calcium [1]
Age
Male
Female
Pregnant
Lactating
0–6 months*
200 mg
200 mg
7–12 months*
260 mg
260 mg
1–3 years
700 mg
700 mg
4–8 years
1,000 mg
1,000 mg
9–13 years
1,300 mg
1,300 mg
14–18 years
1,300 mg
1,300 mg
1,300 mg
1,300 mg
19–50 years
1,000 mg
1,000 mg
1,000 mg
1,000 mg
51–70 years
1,000 mg
1,200 mg
71+ years
1,200 mg
1,200 mg
* Adequate Intake (AI)

Anda boleh rujuk berapakah keperluan Kalsium anda.

Apabila anda tidak mendapat kalsium yang mencukupi, anda akan meningkatkan risiko penyakit seperti osteoporosis dan penyakit kekurangan kalsium dikenali sebagai hypocalcemia.

Apa yang menyebabkan Penyakit Kekurangan Kalsium? 
===========================================

Proses semula jadi penuaan boleh menyebabkan penyakit kekurangan kalsium. Kebanyakan kalsium dalam badan disimpan dalam tulang anda. Semakin usia anda meningkat, tulang akan mula nipis serta berlaku peningkatan keperluan kalsium harian.

Ia adalah penting bagi wanita untuk mengambil dos harian Kalsium yang disyorkan pada pertengahan umur, iaitu apabila kebanyakan wanita mula menghampiri menapouse. Penurunan dalam hormon estrogen semasa menopaus menyebabkan tulang wanita mengalami kekurangan kalsium dengan cepat. Kebanyakan pakar bersetuju bahawa wanita menopause perlu meningkatkan jumlah kalsium dalam makanan yang mereka makan untuk mengurangkan risiko penyakit tulang rapuh (osteoporosis) dan penyakit kekurangan kalsium, hypocalcemia. Semasa dan selepas menopaus, wanita perlu mengambil kira-kira 1,500 mg kalsium setiap hari.

Bayi pra-matang, yang dilahirkan oleh ibu-ibu diabetes, dan orang-orang yang mungkin telah mengalami tahap oksigen rendah dalam kandungan, menghadapi risiko mengalami hypocalcemia neonatal.

Gangguan hormon hypoparathyroidism juga boleh menyebabkan penyakit kekurangan kalsium. Individu dalam keadaan ini tidak mampu menghasilkan hormon paratiroid yang cukup yang mana hormon ini fungsinya mengawal tahap kalsium dalam darah.

Sebab-sebab lain penyakit kekurangan kalsium termasuk kekurangan zat makanan (kebuluran) dan malabsorption (apabila badan anda tidak boleh menyerap vitamin dan mineral yang diperlukan daripada makanan yang anda makan).

Apa Adakah Gejala Penyakit Kekurangan Kalsium? 
=======================================

Kekurangan kalsium peringkat awal mungkin tidak memperlihatkan apa-apa gejala. Namun, jika keadaan berlangsung berterusan, tanda-tandanya akan mula kelihatan. Gejala penyakit kekurangan kalsium termasuklah: 
  • hilang ingatan 
  • kekejangan otot 
  • kebas di tangan, kaki dan muka 
  • kemurungan 
  • halusinasi
Bagaimana Penyakit Kekurangan Kalsium Didiagnos? 
=================================================
Jika anda mempunyai gejala-gejala hypocalcemia, hubungi doktor anda. Beliau akan mengkaji sejarah perubatan anda, dan mungkin akan bertanya tentang apa-apa sejarah keluarga yang  mempunyai penyakit kekurangan kalsium dan osteoporosis.

Jika doktor anda mengesyaki anda kekurangan kalsium, dia akan mengambil sampel darah untuk memeriksa paras kalsium darah anda. Tahap kalsium yang rendah di dalam darah anda boleh mengesahkan anda mengalami Penyakit Kekurangan Kalsium.

Bagaimana Penyakit Kekurangan Kalsium dirawat? 
=======================================
Kekurangan kalsium biasanya mudah dirawat-biasanya ia melibatkan pengambilan lebih banyak sumber kalsium dalam diet anda. Dalam beberapa kes, doktor akan mencadangkan suplimen Kalsium.

Jangan merawat diri sendiri-dengan mengambil sejumlah besar suplimen kalsium melebihi dos yang disyorkan doktor kerana ia boleh membawa maut.

Jika selepas pengambilan suplimen Kalsium masih belum menunjukkan perubahan positif, doktor mungkin akan mengawal paras kalsium anda dengan memberi suntikan kalsium biasa.

Apa Komplikasi Penyakit Kekurangan Kalsium? 
=====================================
Komplikasi daripada hypocalcemia termasuk tulang rapuhkerosakan mata, dan degupan jantung yang tidak normal. Jika ia tidak dirawat, penyakit kekurangan kalsium akhirnya akan membawa kepada kematian.
Kekurangan kalsium jangka panjang boleh meningkatkan risiko untuk mendapat osteoporosis.

Osteoporosis adalah penyakit yang menyebabkan tulang menjadi rapuh kerana kehilangan ketumpatan tulang. Komplikasi osteoporosis termasuklah: 

  • kecacatan 
  • patah tulang belakang
  • ketidakupayaan untuk berjalan 
Bagaimana Penyakit Kekurangan Kalsium dicegah? 
=======================================
Mengambil kalsium dan vitamin D setiap hari. Rujuk doktor anda amaun keduanya yang diperlukan mengikut umur dan jantina anda. Vitamin D adalah penting kerana ia meningkatkan kadar penyerapan Kalsium dalam darah.

Walau bagaimanapun, diingatkan bahawa makanan yang tinggi dalam Vitamin D dan kalsium, seperti produk tenusu, boleh juga menjadi tinggi dalam kandungan lemak tepu dan lemak trans. Pastikan sumber Kalsium rendah lemak atau bebas lemak bagi mengurangkan risiko anda menghidap kolesterol tinggi dan penyakit jantung. Pilihan makanan yang kaya dengan kalsium termasuk sardin dan bayam.

Jika anda mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami kekurangan kalsium, doktor anda mungkin akan mengesyorkan anda mengambil suplimen kalsium. Kalsium tambahan boleh didapati di dalam bentuk cecair, tablet, dan bentuk kunyah.

Sumber: Healtyhline

Kenapa Ostematrix (Kalsium) Shaklee??
=============================================
>> Ia hadir bersama Vitamin D yang meningkatkan penyerapan Kalsium & Fosforus dalam 
     meningkatkan ketumpatan tulang dan menguatkan kerangka.
>> Magnesium menggalakkan komposisi tulang dan rawan, Membantu sistem saraf, mengaktifkan 
     enzim tubuh untuk menghasilkan 
  • tenaga, 
  • pengecutan saraf & otot-------> sesuai untuk ibu mengalami sembelit dalam pantang.
  • menstabilkan tekanan darah yang dialami terutamanya ibu hamil
>>Zink, Boron, Manganes, Kuprum memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan & menghalang arthritis.

https://3.bp.blogspot.com/-p-XAJnSeCFQ/VDgT_ZxfR1I/AAAAAAAADRA/0aAlgdfxn3Q/s1600/Ostematrix%2Bshaklee.jpg


>> Ibu menyusu memerlukan lebih Kalsium mengikut jadual RDA di atas, kerana sumber Kalsium          dikongsi dengan bayi selain peningkatan usia.

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...