Saturday 6 August 2016

Perlukah Suplimen ketika Hamil

Perlu & selamatkah Suplemen ketika HAMIL?

Kehamilan & Keselamatan Makanan Tambahan
(Pregnancy & Supplement Safety)
Oleh
Jeremy Appleton, ND, CNS

PERINGATAN : BADAN MEMERLUKAN LEBIH DARIPADA 2 KALI GANDA ASID FOLIK SEMASA KEHAMILAN

Keperluan nutrisi pemakanan berbeza semasa mengandung dan menyusu. Sesetengah makanan tambahan dan herba yang tidak selamat untuk mengambil semasa hamil, walaupun mereka selamat atau perlu pada bila-bila masa lain. Sentiasa berunding dengan doktor anda jika anda hamil dan anda mahu mengambil tambahan atau herba dalam apa jua bentuk. Satu peraturan yang baik adalah untuk mengelakkan apa-apa tambahan atau herba melainkan mereka yang perlu.

Vitamin dan mineral yang perlu saya ambil lebih semasa mengandung?

“Recommended Dietary Allowance yang disyorkan (RDA) untuk vitamin, mineral dan banyak meningkat semasa mengandung. Vitamin dan mineral yang disenaraikan di bawah hanya contoh terpilih yang banyak yang dikehendaki oleh wanita hamil. Multivitamin pranatal yang berkualiti tinggi adalah cara yang baik bagi ramai wanita untuk memenuhi keperluan tambahan bagi vitamin dan mineral. Wanita hamil harus berunding dengan doktor mereka pada awal penjagaan pranatal untuk menentukan cara terbaik untuk memenuhi keperluan khusus pemakanan mereka.

Asid folik 

Badan memerlukan lebih daripada dua kali ganda asid folik semasa
kehamilan. Kekurangan asid folik semasa hamil telah dikaitkan dengan berat lahir yang rendah dan kejadian peningkatan kecacatan tiub neural (seperti spina bifida) pada bayi. 
Kebanyakan profesional kesihatan menyarankan bahawa wanita “childbearing age” memerlukan 400 hingga 800 hari mcg setiap hari. 

Asid folik perlu diambil walaupun sebelum seorang wanita tahu dia hamil dan seluruh kehamilan. -Suplemen asid folik adalah penting sebelum kepada konsep kerana ia memberikan perlindungan pada minggu-minggu pertama kehamilan sebelum seorang wanita tahu dia telah mengandung. Menunggu untuk memulakan makanan tambahan sehingga selepas anda tahu anda hamil boleh meningkatkan risiko kecacatan kelahiran. Kebanyakan multivitamin pranatal mengandungi asid folik yang mencukupi.

Iron/Zat Besi

Keperluan untuk zat besi keningkat semasa hamil. Risiko paling tinggi untuk kekurangan zat besi berlaku pada minggu-minggu terakhir kehamilan. 
Wanita sihat atau tidak pregnant tidak perlu suplemen zat besi melainkan mereka mempunyai kekurangan zat besi yang terbukti melalui ujian darah. Kebanyakan, tetapi tidak semua, wanita hamil memerlukan suplemen zat besi semasa hamil, biasanya sekitar 45 mg setiap hari. 
Wanita hamil boleh membantu meningkatkan berat kelahiran bayi mereka dengan mengambil suplemen zat besi sebelum hamil minggu ke-20. Wanita harus berunding dengan doktor mereka untuk mengetahui jika suplemen zat besi yang sesuai untuk mereka.



Vitamin B12 

Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan anemia dan kerosakan kepada sistem saraf yang tidak boleh diperbaiki. Vegan (orang-orang yang makan tiada produk haiwan), termasuk orang-orang yang hamil, perlu mengambil suplemen harian vitamin B12. 
Ibu yang rendah tahap vitamin B12 adalah biasa dilihat di kalangan perokok dan menyumbang kepada kelahiran bayi rendah berat lahir dan kelahiran pra-matang. RDA vitamin B12 untuk wanita hamil 2,6 mcg sehari dari semua sumber. Wanita menyusu memerlukan 2.8 mcg setiap hari.


Vitamin B6 

Wanita yang telah mengambil pil perancang pada bulan-bulan sebelum kehamilan boleh meningkatkan risiko kekurangan vitamin B6. Suplemen Vitamin B6 dalam kadar 10 hingga 25 mg tiga kali setiap hari telah dilaporkan untuk membantu melegakan morning sickness.


Iodin 

Pengambilan iodin yang mencukupi adalah diperlukan untuk perkembangan janin dan mengekalkan kehamilan. Diet sihat yang termasuk garam yg mengandung natrium membekalkan iodin yang mencukupi, terutamanya jika multivitamin pranatal yang mengandungi iodin diambil. Tiada suplemen tambahan perlu.


Kalsium

Keperluan kalsium meningkat dengan ketara semasa mengandung. Pengambilan pemakanan rendah kalsium dikaitkan dengan peningkatan risiko pre-eclampsia (komplikasi yang serius yang melibatkan tekanan darah tinggi dan masalah buah pinggang). Wanita yang mengandung perlu mengambil kira-kira 1,500 mg kalsium setiap hari (jumlah dari makanan dan makanan tambahan). Mereka yang berisiko tinggi untuk pre-eclampsia harus mempertimbangkan untuk mengambil 2,000 mg sehari.


Biotin 

Kekurangan Biotin (vitamin B-kompleks) boleh berlaku dalam sebanyak 50% daripada wanita mengandung, dan kekurangan ini boleh meningkatkan risiko kecacatan kelahiran, menurut satu kajian. Mengambil 300 mcg sehari boleh membetulkan kekurangan Biotin.


Zink 

Wanita boleh menjadi kekurangan zink semasa mengandung, terutamanya jika mereka menambahkan dengan lebih besar daripada 30 mg sehari zat besi. Banyak kajian bercanggah sama ada suplemen zink berkesan atau perlu untuk wanita hamil. Kebanyakan multivitamin pranatal mengandungi zink yang mencukupi untuk mengelakkan kekurangan zink.


Probiotik

 Menurut kajian wanita yang mengambil GG Lactobacillus suplemen (probiotik atau bakteria "mesra") semasa mengandung dan menyusukan bayi mungkin mengurangkan risiko anak-anak mereka mendapat ekzema. Tidak semua suplemen probiotik adalah sama, jadi perhatian khusus perlu diberikan untuk mendapatkan suplemen yang berkualiti tinggi.


Vitamin C

Keperluan Vitamin C meningkat semasa kehamilan. Wanita dengan pengambilan vitamin C yang rendah sebelum dan semasa hamil telah meningkat risiko kelahiran pramatang dan preeclampsia berbanding dengan wanita mengambil lebih tinggi jumlah Vitamin C. Jumlah yang disyorkan ialah 500 hingga 1,000 mg sehari.


No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...