Wednesday 15 November 2017

Syarat untuk Menderma Darah

Teks: Noorhayati Abdul Rahim


Dua minggu lepas kebetulan buka booth jualan di Expo Sihat MITC anjuran Jabatan Kesihatan Negeri Melaka (JKNM). Ada pelbagai booth dibuka oleh JKNM dan saya tertarik dengan booth khas untuk memberi peluang pengunjung menderma darah.

Seingat saya kali terakhir saya menderma darah adalah semasa belajar di UPM dahulu. Semasa muda remaja lagi. Jadi teringin pulak nak menderma darah kali ini. Saya pun berkunjung ke booth tersebut.

Soalan pertama saya tanya, "Boleh ke ibu menyusu menderma darah puan?"

Baru saya tahu ibu menyusu tidak boleh menderma darah. Ibu hamil apatah lagikan. Bukan tidak tahu tetapi tidak pernah ambil tahu sebenarnya.

Antara syarat untuk menderma darah ialah

1. Tidak mengambil antibiotik dalam tempoh seminggu  sebelum menderma darah

2. Tidak ke Luar Negara dalam tempoh sebulan

3. Wanita tidak hamil, menyusukan bayi dan dalam haid.

4. Tiada HIV

5. Sihat tubuh badan

6. Berat badan 45kg ke atas

7. Tidur cukup sekurang-kurangnya 5 jam sebelum menderma darah

8.Pendermaan darah terakhir 3 bulan sebelum

9. Tinggal di Malaysia melebihi setahun (bukan warganegara)

10. Mengambil makanan sebelum menderma darah.

11. Berumur 18 tahun ke atas


Moga info ini bermanfaat buat yang merancang untuk menderma darah, in shaa Allah.

Emel : noorhayatiarahim@gmail.com

Facebook : Noorhayati Abdul Rahim

Instagram : shakleemelaka_by_yatty

WhatsApp: 0173737174

Pengedar Shaklee Melaka

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...