Wednesday 1 April 2020

Tadabbur Surah Yunus

Teks & gambar : Facebook Tadabbur Centre



IBRAH DARI SURAH YUNUS: BAGAIMANA BERMUAMALAH DENGAN QADA' ALLAH?

Kira-kira sudah hampir dua bulan, negara kita dilanda musibah pandemik wabak COVID-19 berikutan sejak gelombang COVID-19 kedua Februari lalu. Sedih sungguh apabila kita menyaksikan berita peningkatan jumlah pesakit Covid-19 setiap hari. Wabak ini tidak mengenal kawan dan lawan. Hatta bayi sekalipun berisiko dijangkiti penyakit ini.
.
Dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini, kita tidak sedar bahawa ujian menghadapi masa lapang ketika memiliki tubuh badan yang sihat adalah ujian yang berat. Nabi telah menyebutkan bahawa dua nikmat yang sering dilupakan ialah nikmat kesihatan dan masa lapang.
.

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ
.
Daripada Ibnu Abbas RA dia berkata; Nabi SAW bersabda: “Dua kenikmatan yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia adalah kesihatan dan waktu lapang.” (HR Bukhari No: 5933) Status: Hadis Sahih
.
Perhatikan. Frontliners negara kita ditarik nikmat masa lapang demi merawat pesakit Covid-19. Kita saksikan sendiri bagaimana letihnya mereka bertugas. Pesakit-pesakit wabak pula, Allah tarik nikmat kesihatan mereka. Ibaratkan hari ini adalah hari terakhir mereka bersua muka dengan keluarga, apabila didapati gejala dan disahkan positif Covid-19.
.
Kita? Adakah kita semakin ingat Allah atau semakin jauh dari-Nya?
.
RISALAH QADAR
.
Qada' dan qadar Allah SWT itu terjadi dengan hikmah yang bersumber dari Allah, tidak akan terjadi sesuatu perkara dengan sia-sia. Terkadang kita dapat memahami hikmah tersebut, dan terkadang kita tidak menyedarinya. Meskipun kita tidak dapat menyedarinya dengan keterbatasan akal kita yang sederhana ini, jangan sampai kita menuduh Allah SWT menzalimi dan membiarkan diri kita.
.
Allah menguji setiap hamba-hambaNya.
Adakah kita mengingati Allah atau melupakan-Nya ketika ditimpakan musibah?
Adakah kita mahu tunggu ditimpakan musibah yang lebih besar lagi, baru mahu bertaubat?
.
BERTAUBAT SEBELUM DATANG AZAB
.
Perhatikanlah kisah kaum Nabi Yunus yang ditinggalkan oleh nabinya dalam keadaan kecewa. Nabi Yunus membawa diri ke laut setelah dakwahnya ditolak dan didustakan dengan keras oleh kaumnya. Allah menjadi murka ke atas kaum Nabi Yunus lalu mengancam untuk menimpakan azab keras keatas mereka.
.
Namun, apabila hampir datangnya azab ke atas mereka, cepat-cepat hati mereka kembali bertaubat dan beriman. Allah Maha Mengetahui kebenaran hati mereka untuk kembali kepada-Nya. Lalu dengan Rahmat-Nya, Allah SWT menerima taubat mereka dan mengangkat azab tersebut sebagaimana firman Allah di dalam surah Yunus ayat 98.
.
فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَىٰ حِينٍ
.
"(Dengan kisah Firaun itu) maka ada baiknya kalau (penduduk) sesebuah negeri beriman (sebelum mereka ditimpa azab), supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya. Hanya kaum Nabi Yunus sahaja yang telah berbuat demikian - ketika mereka beriman, Kami elakkan azab sengsara yang membawa kehinaan dalam kehidupan dunia dari menimpa mereka, dan Kami berikan mereka menikmati kesenangan sehingga ke suatu masa (yang Kami tentukan)." (Yunus 10:98)
.
Janganlah sesekali iman kita terhadap Qada' dan Qadar Allah SWT melemah walau dalam keadaan bagaimana pun. Allah Maha Berkuasa atas sesuatu. Tidak akan terjadi penularan wabak pandemik sebegini jika bukan dengan kehendak-Nya. Ambillah ibrah dari ujian yang kita hadapi hari ini, dan teruskan berdoa.
.
MUAMALAH DENGAN QADA' ALLAH
.
Pada penutup surah Yunus, terdapat tiga pengajaran secara amaliyah untuk mengimani qada' dan qadar Allah SWT, iaitu

1. Berserah diri kepada Allah, dan mengikuti segala syariatnya.

.
وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
.
"Serta (diwajibkan kepadaku): ' Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan perintah-perintah) ugama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang musyrik '." (Yunus 10:105)
.
2. Jangan sesekali meminta pertolongan kepada selain Allah SWT

.
وَلَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ ۖ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu)." (Yunus 10:106)

3. Sedar bahawa Allah Maha Berkuasa dan Maha Berkehendak ke atas sesuatu. Maka bertawakkal kepada Allah SWT

.
وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
.
Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Yunus 10:107)

Allahu a'lam
.
#stayathome
#tadabburalquran
#alquranuntuksemua

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...