Monday 27 April 2020

10 Perkara Yang Tak Terfikir dalam Kisah Maryam AS (2019)

Teks: Noorhayati Abdul Rahim

Kredit Video oleh Ustaz Syaari Ab Rahman



Nikmat Iman yang diperolehi oleh Maryam adalah nikmat iman daripada ayat 7 ayat terakhir surah
Al Fatihah. Menjadikan Maryam kuat untuk mengharungi ujian oleh Allah Taala.


Antara cara untuk kusyuk adalah membayangkan kisah-kisah yang diceritakan dalam Al-Quran.

10 perkara yang tak terfikir dalam kisah Maryam

1. Satu-satunya manusia yang Allah sebut nama penuhnya dalam Al-Quran
    ( At-Tahrim 66:12)

"Dan Maryam puteri Imran yang dia menjaga kehormatannya lalu Kami tiupkan (melalui Jibril) ke dalamnya daripada roh kami dan Dia membenarkan terhadap kalimat-kalimat Tuhannya dan kitab-kitabNya dan keadaan dia termasuk orang-orang yang taat (kepada Allah)"
Mesti ada sesuatu yang tiada pada orang lain apabila nama penuh Maryam disebut di dalam Al quran. Hanya nak bagitahu kisah ini hanya menimpa Maryam tidak menimpa orang lain dan tidak berulang.

Dalam surah At-Tahrim, yang asbabun nuzul melibatkan 2 orang isteri Nabi, Sayidatina Aisyah dan Sayidatina Hafsah. Ayat yang mana menegur 2 orang isteri nabi yang mana kesilapan mereka memperkatakan perkara yang Nabi Muhammad minta dirahsiakan.

"Ahsonat"- Maryam bukan jadi baik atas faktor ayah dia baik atau Nabi Zakaria atau ibunya sahaja, tetapi kerana beliau sendiri memilih untuk jadi baik daripada hal hubungan dengan lelaki kerana sibuk beribadah.

"Qanit" dalam bahasa arab bermakna kusyuk dan istiqamah/konsisten.

2. Salah satu dari dua orang bayi yang tidak menangis apabila lahir ke dunia. (2orang iaitu Maryam dan Nabi Isa) kerana ibunya semasa bernazar, saya melahirkan anak perempuan dan dinamakan Maryam. Saya memohon perlindungan buatnya dan zuriatnya (Isa) daripada syaitan yang direjam.



Tiada satu orang pun dilahirkan ke dunia tidak diganggu syaitan kecuali Maryam dan Isa.

Sebab tu ayah perlu azan untuk memutuskan gangguan Syaitan.

3. Allah SWT memilih Nabi Zakariyya untuk memelihara dan mendidik Maryam AS




Sebelum Zakariyya memelihara Maryam terdapat beberapa halangan. Ramai orang soleh yang ingin memelihara Maryam. Perbincangan diadakan sehingga naik suara.

Ayat ini juga ingatan agamawan memang baik berbeza pandangan tetapi jangan sampai meninggi suara. Semasa mencampak Qalam, Qalam Nabi Zakariyya terapung dan bukti baginda dipilih Allah

4. Maryam 'asbab' Nabi Zakariyya AS kembali berdoa dengan penuh keyakinan agar dikurniakan zuriat.
Nabi bukan tidak berdoa, malah sentiasa berdoa. Apabila baginda menyaksikan rezeki yang terdapat dalam mihrab Maryam. Baginda menyoal dari mana datang rezeki tersebut. Maryam menjawab rezeki itu datang daripada Allah.

Peristiwa itu seperti memberi kekuatan kepada Nabi Zakariyya untuk terus berdoa dengan lebih yakin. Nabi Zakariyya terus berdoa di mihrab itu. Nabi Zakariyya lebih kerap berdoa dengan lebih yakin.


Allah makbulkan doa kite apabila keyakinan semakin bertambah.


5. Didatangi Jibril AS sebanyak dua kali.

Kali pertama bukan dalam bentuk fizikal di Baitulmaqdis dekat dengan keluarga. Jibril memberitahu Allah memilihmu untuk menyucikan dirimu, maka  (qunut) kusyuk dan konsisten beribadat. (Ali-Imran Ayat 42-43)


Kali kedua datang ketika Maryam jauh dripada keluarga. Ayat 45. Kenapa ayat 44 masuk di tengah cerita Maryam ditujukan kepada Nabi Muhammad? Ia menunjukkan peristiwa kehadiran Malaikat Jibril pada kali pertama kepada kehadiran kedua mempunyai jarak masa tertentu. Membina tabir antara kisah.



Allah Al Qadir berkuasa untuk adakan anak dalam rahim

Allah Al-Latif ,ketentuan itu sudah ada tapi buat kite bersedia. Contoh Nabi Yusuf dikurniakan mimpi jadi baginda tahu sebab baginda diuji.

Kehadiran pertama Jibril membuatkan Maryam bersedia semasa pertemuan kedua. Maryam tidk terkejut.

6. Maryam mendapat gelaran Al-Siddiqah
     Al Maidah 5: 75



Siddiqah bermaksud membenarkan ayat Allah.

Selepas itu tiada lagi Dialog Maryam bercakap selepas beliau meninggalkan lokasiny bertemu Jibril.
Beliau telah redha dengan ketentuan Allah dan menunjukkan sifat Al Siddiqah.

4 golongan yang dapat nikmat  daripada surah Al fatihah. (Ayat 7)
1. Para Nabi
2. Para Siddiqin
2. Para Syuhada
4. Para Solihin

Selepas habis baca Al Quran kite baca Sadakallahala'zim. Adakah kita membenarkan?

7. Melahirkan Isa AS di dataran yang tinggi dan kering.

Surah Al-Muminun Ayat 50

'Rabwah'- tempat yang tinggi daripada mukabumi. Allah kurniakan 'khoror' iaitu lokasi yang selesa  (ada buah tamar) bile duduk di situ ada makanan dan 'mai'n' ada sungai


8. Yakin lebih awal bahawa anaknya akan berkata-kata bagi pihaknya di hadapan Bani Israel.

Maryam diperintah Allah supaya berdiam diri apabila ditanya kaum Bani Israel.



Maryam tahu bayi itu akan bercakap sebelum pulang kepada Bani Israel. Nabi Isa telah bercakap sebelum itu lagi (Surah Maryam 24) yang mana Allah yang berfirman melalui Isa AS.


Ada pendapat menyatakan Jibril yang berkata-kata.

9. Lambatnya si anak untuk berkata-kata membela ibunya (Surah Maryam ayat 16-33)

Bila ditekan-tekan dan pada kemuncaknya baru bayi tersebut bercakap selepas delay beberapa lama. Di kala kaum Bani Israel sangat mendambakan jawapan baru Allah izinkan Isa AS bercakap supaya moment itu lebih dihargai.

10. Tidak sempat melihat legasi dan kemenangan dakwah anaknya (Ali Imran ayat 46) Nabi Isa muncul kembali di akhir zaman yang Maryam tidak dapat melihatnya.


No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...