Thursday 19 January 2017

Teknik Menulis

Teks: Noorhayati Abdul Rahim

Tahun pertama mengajar murid bermasalah pembelajaran..menyebabkan saya cuba mencarigali ilmu baru..mendapat kelas yang ada muridnya bermasalah koordinasi visual tidak selari dengan motor kasar dan halus..

Teringat buku yg dipinjam dari sahabat. Pinjam tahun lepas belum mula baca pun lagi. Semalam mula saya baca dan arini terus khatam punya teruja untuk mengajar mereka. boleh juga aplikasi ia pada murid pra sekolah yang juga merupakan tahun pertama saya mengajar.



Biasa setiap tahun saya mengajar murid tahap 2 dan UPSR bermasalah pendengaran tetapi mengikut silibus murid normal.

Melalui buku ini teknik mewarna merupakan antara kemahiran awal sebelum mula menulis. Bagi membiasakan otot-otot tangan (motor halus) bergerak serta murid belajar menguasai ruang dengan mewarna dalam ruangan terhad.

Kedudukan kertas dan postur badan turut mempengaruhi. Kertas diletak serong seperti gambar supaya murid lebih selesa. Sebelah tangan memegang kertas.

Murid saya ini kalau berjalan pun boleh jatuh kerana tidak mampu mengawal visual dan koordinasi badan serentak. Hasil kerja beliau mewarna walaupun tidak sempurna bagi saya sangat baik bagi murid yang mengalami masalah mengawal koordinasi badan. ALHAMDULILLAH 💟


Emel : noorhayatiarahim@gmail.com
Facebook : Noorhayati Abdul Rahim
Instagram : shaklee_by_yatty

No comments:

Post a Comment

Manfaat Vitamin C Shaklee

  Vitamin C juga dikenali sebagai Asid Askorbik iaitu Vitamin yang larut air. Tubuh kita tidak mampu menghasilkan Vitamin C sendiri, jadi ki...